Monday, April 21, 2008

Ayat-ayat Cinta


Sebenarnya dah banyak kali mendengar tentang Filem Ayat-ayat Cinta nih... Sebuah filem terbitan Indonesia. Saya tak berapa pasti main genre cerita ini samada Islamik atau Percintaan, namun agak menarik dan menyentuh bilamana menyentuh tentang percintaan dan pengorbanan antara suami dan isteri. Cerita ini berlatarbelakangkan di Mesir, diadaptasi dari novel karangan Habiburrahman el Sharazy dan bagi saya cerita ini cukup menarik sekali untuk ditonton =) Bagi seorang yang kurang berminat cerita genre percintaan seperti saya, turut tumpas sama sekali dengan filem ini.. hehe

Saya malas nak ulas lebih panjang jalan cerita nih... kalau anda nak tengok, carik la sendiri... =p

Tapi bagi saya, ungkapan yang paling terkesan di dalam hati adalah apabila watak utama (Fahri) disumbatkan ke dalam penjara di Mesir, atas tuduhan memperkosa seorang wanita mesir (Noura). Pada waktu ini, ada seorang banduan di dalam kurungan yang sama berkata kepada Fahri yang sedang dilanda kekecewaan dan patah semangat.

Katanya:

"Ingat, kisah Yusof a.s dengan Zulaikha. Zulaikha sendiri yang membesarkan Yusof di dalam kediamannya. Padahal, dia sendiri yang tidak tahan dengan ketampanan Nabi Yusof.

Fitnah, itu semua fitnah Fahri!
Zulaikha memfitnah Yusof memperkosa dia, hingga Yusof dipenjara.
Apakah Yusof memberontak? Tidak, Fahri...

Yusof a.s tahu ALLAH sedang berbicara kepadanya. Kamu tahu apa dikatakan Yusof?

Kamu tahu apa dikatakan Yusof a.s???!!!

Kata Yusof a.s, Ya ALLAH, jika memang kehidupan penjara lebih berarti bagiku daripada dunia luar, maka aku lebih memilih tinggal di penjara tapi dekat denganMu. Daripada aku hidup bersama manusia pendusta!

Allah sedang berbicara kepada mu tentang Sabar dan Ikhlas...

SABAR dan IKHLAS itu ISLAM, Fahri....."

Cukup terkesan dengan ayat ini... huhu... jadi sentimental kejap...

Sedikit Preview, kepada yang belum tengok lagi (walaupun saya yakin ramai yang dah menonton filem tu)



Nak tengok, apa lagi? apa gunanya benda-benda yang diberi nama torrent, limewire etc.... hehehe

P/s: credit to my cousin, azree @ poyo @ GG @ tan [banyak betul a.k.a nya pun]

3 comments:

Anonymous said...

Mengapa semua hero mesti menggunakan nama berasal dari huruf "F"??? Contohnya Fendy?

eksp said...

oh tidak... perasannya mamat sorang nih =P

Anonymous said...

Ntah... perasan betul. Ada ke dia kata nama aku sama ngan Fendy. Enggak bisa dibayangin, perasan bangat sih!