Thursday, October 9, 2008

Sekalung Hadith

Lepas subuh tadi, ambil peluang untuk baca sepintas lalu buku lama, "an-Nashaaih ad Diniyah wal-Washaayal Imaaniyah" (Nasihat Agama, Wasiat Iman) karangan Imam Habib Abdullah Haddat. Antara buku paling lama yang aku simpan dari zaman sekolah lagi sampailah sekarang. Cuma ditinggalkan di Ipoh selama ni.

Sedang selak menyelak, terjumpa hadith di bawah ni di antara helaian terakhir. Lalu tergerak di hati untuk kongsikan kat sini...

===========================================

Daripada Abu Zar r.a, meriwayatkan daripada Nabi s.a.w., yang meriwayatkan terus daripada Allah azzawajalla, sabdanya: "Telah berfirman Allah Ta'ala,

Wahai hamba-hambaKu! Sesungguhnya Aku telah mengharamkan penzaliman ke atas DzatKu, dan aku mengharamkan juga kezaliman di antara sesama kamu, maka janganlah kamu saling menzalimi.

Wahai hamba-hambaKu! Kamu sekalian sesat, kecuali orang yang Aku berikan hidayah (petunjuk), maka pintalah daripadaKu hidayah, nescaya Aku tunjukkan jalan hidayah itu.

Wahai hamba-hambaKu! Kamu sekalian lapar, kecuali orang yang Aku berikan makanan, maka pintalah makanan daripadaKu, nescaya Aku berikan kamu makanan.

Wahai hamba-hambaKu! Kamu sekalian telanjang, kecuali orang-orang yang aku berikan pakaian, maka pintalah daripadaKu pakaian, nescaya Aku berikan kamu pakaian.

Wahai hamba-hambaKu! Kamu sekalian kerap melakukan kesalahan siang dan malam, dan Aku sentiasa mengampunkan segala dosa, maka pohonlah pengampunan daripadaKu, nescaya Aku akan mengampuni kamu.

Wahai hamba-hambaKu! Kamu sekalian tidak mampu merancang sesuatu mudarat untuk memudaratkan Aku dan tidak juga mampu merancang sesuatu manfaat untuk memanfaatkan Aku.

Wahai hamba-hambaKu! Andaikata orang-orang yang terdahulu dan orang-0rang yang terkemudian di antara kamu bersatu, samada daripada golongan manusia dan jin, semuanya bertaqwa seperti taqwanya hati seorang di antara kamu, tidak akan menambah barang sedikitpun di dalam kerajaanKu.

Wahai hamba-hambaKu! Andaikata orang-orang yang terdahulu dan orang-orang yang terkemudian di antara kamu bersatu, samada dari golongan manusia dan jin, semuanya berhati jahat seperti jahatnya hati seorang di antara kamu, tidak juga akan mengurangkan barang sedikitpun dari kerajaanKu.

Wahai hamba-hambaKu! Andaikata orang-orang yang terdahulu dan orang-orang yang terkemudian di antara kamu bersatu, samada dari golongan manusia mahupun jin, semua berkumpul di atas sekeping tanah lalu mereka memohon daripadaKu, nescaya Aku akan mengabulkan tiap-tiap seorang apa yang dimintanya, tidak akan terkurang sedikitpun dari apa yang Aku miliki, melainkan seperti terkurungnya sebatang jarum yang jatuh ke dalam laut.

Wahai hamba-hambaKu! Sebenarnya semua itu adalah amalan-amalan kamu yang Aku catitkan untuk kamu sekalian, kelak di kemudian hari akan Kubalas tiap-tiap satu daripadanya. Oleh itu, barangsiapa menerima yang baik, maka hendaklah ia bersyukur kepada Allah. Dan barangsiapa menerima sebaliknya, maka janganlah ia menyalahkan orang lain, selain daripada diri sendiri."

Hadith riwayat Muslim, Tirmidzi dan Ibnu Majah

====================================================

Wallahualam...

Dah lama dengar tentang hadith ni, tetapi ini kali pertama Allah temukan dengan matan hadith yang penuh siap dengan dalam bahasa Arabnya sekali.

Moga Allah bagi taufiq untuk amal dan sampaikan

No comments: