Sunday, March 1, 2009

2009 planning

Ramai kawan-kawan bertanya, apa halatuju tahun ni?, kepada saya..

Saya menjawab...

Semenjak projek nak buat pusat tuisyen itu tertangguh, maka saya lebih condong untuk memohon sambung belajar ke peringkat sarjana...

Mereka tanya, kenapa?

Saya jawab lagi,

Saya suka academic line... tak tahulah kenapa... kecenderungan saya kepada bidang akademik, research, training dan motivasi memang tak dapat dipisahkan...

Saya suka bercakap, itu lagi memang tak dapat dinafikan...

So... saya lihat dunia politik; saya tahu saya memang tak mampu nak survive dalam dunia "ganas, kejam dan zalim" macam itu...

Saya melihat dunia guaman.... err... mohon dulu dalam borang UPU, lebih dari setengah dekad yang lalu... memang tak dapat.... hehe

Saya melihat dunia perguruan.... boleh ke? jadi cikgu ganti hari tuh pun rasa macam serik sekejap... hehehe... tapi menarik jugak sebenarnya dunia perguruan ni... (tuh sebab isi je borang permohonan KPLI dan DPLI untuk ambilan tahun nih.. heh)

So, saya rasa, nak cuba ikhtiarkan untuk masuk ke dunia akademik di peringkat pengajian tinggi.... dengan harapan bila dah ada master, ada peluang nanti untuk sambung phd dan kemudiannya menjadi pensyarah... itu target saya buat masa nih..

Buat masa nih, dah memohon banyak universiti untuk skim tutorship, fellowship, research officer.... dan ada juga yang memohon untuk self funding.... Alhamdulillah, dua universiti dah bagi respon yang positif... cuma satu tuh macam lari bidang sikit... yang satu nih pulak takde elaun bulanan.. hehe... garu kepala la jugak sebab dua-dua ada "lack" nya...

Sementara nak habiskan beberapa perkara dalam sebulan nih, ingat nak tunggu respon dari universiti lain...

So, doakanlah saya..

Dalam perancangannya... 2009 ini, saya akan kembali menjadi student!
=D

3 comments:

Anonymous said...

Wah.
all the best!!
amek course ape in master nnt?.

eksp said...

atie: insya Allah balik ke bidang asal = environmental science..

=)

MZ said...

pasal offer jd RA tu, semacam best la.
dia offer bidang ape tu?