Tuesday, November 25, 2008

Tanjung Malim

Peristiwa 1

Lokasi: sebuah surau di Proton City, Tanjung Malim

Waktu: sekitar pukul 11 malam

Kejadian:
Time tuh surau dah gelap dah... ada beberapa orang sedang berqiyamulail dalam gelap... dan ada aku nampak sorang dua baca Quran dan berzikir di beranda surau...

Tiba-tiba pandangan aku tertumpu pada kepulan asap putih yang bergerak perlahan di sisi masjid....

"Oh.... kabus kot?" perkara yang mula-mula terlintas dalam fikiran...

Kemudian aku tengok kepulan asap itu bertambah lagi.... aku jadi musykil.... dan mula terfikir takkan la Tanjung Malim nih berkabus malam-malam... nih bukannya Genting Highland atau Fraser Hill... betul tak?

Lepas tuh aku mula terfikir, adakah ini petanda malaikat datang turun di waktu malam bagi menemani mereka yang qiyamulail di tengah malam?? Alangkah bagus dan beruntungnya aku kerana berpeluang menyaksikan kebesaran Allah di sini!!

....... Tiba-tiba aku terperasan ada sorang mamat tuh sedang duduk di pagar surau, syok main hembus-hembus asap rokok......

La..... asap rokok rupanya......

Habis hilang semua perasaan kasyaf aku.... hahaha...


Peristiwa 2

Lokasi: sebuah dewan kecil

Masa: waktu minum petang

Kejadian:
Aku minum sekali dengan kelompok dalam 6-7 orang.... yang menariknya semua di depan aku nih adalah orang dari pantai timur.... Lebih exact sekali adalah orang Jerteh...

Depa syok bersembang.... malangnya aku yang kurang literate dengan kecek kelate @ ganung nih hanya mampu buat-buat paham...

Depa gelak... aku gelak.... depa senyum, aku senyum.... depa mintak pandangan aku, aku sekadar mampu sengih je....

Owh tidak, aku betul-betul surrender bila berdepan dengan orang-orang yang kecek pekat pantai timur nih.... tolong aku!!



Sorilah kepada orang pantai timur ek... bukan niat mengutuk ke hape... memang ini kisah sebenar dalam hidup aku... korang yang terer kecek pantai timur nih, mesti kesian tengok airmuka penuh kelampian aku semasa berdepan dengan orang yang kecek pekat macam tuh... huhuhu...

Walauapa pun, apa yang berlaku the rest in Tanjung Malim adalah antara perkara yang mengimbau kembali kenangan-kenangan lama dalam hidup aku... membuatkan aku rasa dah tiba masanya untuk tamatkan "musim sejuk" dalam diri aku.... dan mula beransur kepada "musim bunga" sebelum datangnya kembali "musim panas"

(Korang mesti macam tak paham, kan? Hehehe)

Insya Allah

12 comments:

lutfi said...

aku pon nak pindah musim laa. asik musim sejuk.

Ladyship Atie said...

ahaha..

lawaknye cite yg 1st tu..
huhu.

eleykh, i think i understand part yg last tu..uhu=p

En Kid said...

nk pindah musim ke...da sampai seru?...hahahaha

eksp said...

lokpi: jom jom... sampai bila nak bersalji je nih... tuh sebab semaian iman tak membuahkan hasil... hehehe

atie: eh.. camne ek boleh paham ek?? ingatkan kod2 rahsia macam tu tak ramai boleh paham.... haha

kid: tuh la... seruan Allah dah tiba ^^

lutfi said...

aku dah lalu musim sejuk. dah masuk musim beku..

eksp said...

musim beku tuh bahaya.... boleh jadi asbab mati bila2 masa tuh lokpi... darah, saraf semua tak berjalan...

begitu jugak dengan agama... (kata zainor selaku anak didik dr nasoha.. heheh)

MZ said...

July next year ada istima' dunia kat KL.
masa tu boleh la cairkan yg beku
dan panaskan yg sejuk
=D
hehe

eksp said...

cik maryam: hehehe.. insya Allah... insya Allah... azam... azam... ^^ pertama, azam untuk pergi ijtima' tuh... yang kedua, azam untuk khuruj time tuh... hehhe

Ladyship Atie said...

well..
inilah faedahnye menjadi insan 'sensitive'.


hee=D

eksp said...

atie: sensitif @ observant?

hehehe

Ladyship Atie said...

waa..
d way u asked mcm dah kenal lame..
uhu...
alamak,sape yg observant now ni sbnrnye?.
hee

eksp said...

actually i'm just wanna to correct the terminology je la.. jangan risau... i'm not observant type ^^