Saturday, December 5, 2009

Doa bala?

Sekarang tengah sibuk dan kecoh dengan doa mintak bala

Sebelum kita sibuk doa mintak bala kepada pihak tertentu.... aku nak tanya satu soalan sahaja kepada para pendoa sekarang nih...

Sejauh mana kita pernah mendoakan hidayah dan taufiq kepada mereka dengan penuh kesungguhan? dengan penuh titisan air mata? di kala malam berlabuh... selepas bangun tahajud?

Kalau anda tak pernah berdoa sebegitu kepada mereka yang tertentu ini.. fikir-fikirkanlah...

Tak salah untuk doa untuk minta Allah memberi 'balasan' kepada mereka yang zalim... kerana sesungguhnya doa orang yang teraniaya itu sentiasa makbul di sisi Allah..

Tapi apabila kita doa laknat ke atas merekayang kita tuduh zalim, padahal kita tidak pernah sekali pun mendoakan hidayat untuk mereka, tidakkah kita lebih zalim?

Fikir-fikirkanlah....


“Tuhanku, kepada Dikau ku mengadu hal keletihan tenagaku, kekurangan helahku, kehinaanku di hadapan manusia. Wahai Maha Penyayang Lagi Kasihan belas. Dikaulah Tuhan golongan lemah dan dhaif. Dikaulah Tuhanku, kepada siapa lagi yang hendak ku menyerah? Apakah kepada orang yang jauh membenci daku? Atau kepada seteru yang telah Kau beri kuasa mengatasi daku? Kiranya tiada kemarahan Kau ke atasku, tidaklah kupeduli, namun afiat dariMu lebih luas bagiku, ku berlindung dengan cahayaMu. Dikaulah yang menerangi kegelapan, dengannya urusan di dunia dan di akhirat menjadi baik, aku berlindung denganMu dari terturunnya ke atasku kemurkaanMu, atau terturun kemarahanMu, bagi kau jua tempat kembalinya hingga tercapai keredhaanMu, tiada daya dan upaya kecuali denganMu Ya Tuhan.” [Doa Rasulullah selepas peristiwa Taif]

Aku hanya mampu rasa sayu bila teringat peristiwa dakwah Nabi di Taif...

Wallahualam..

"Ya Allah, sesungguh aku sangat tidaklah mengetahui... Hanya Engkau Maha Mengetahui segalanya, yang zahir mahupun yang tersembunyi"

3 comments:

Ziarah76 said...

doakan jugak bala (balasundram, balakrisnan atau bala nama2 orang hindu) supaya dia masuk Islam.

ratu syahadah said...

kenapa kecoh minta doa minta bala???tak mengikuti perkembangan....

lutfi said...

kan? kan?

baik doa hidayahhh kan?

kan? kan?

bukan nurul hidayah.

doa hidayah.

ko bace betul2 mi.. hidayahh.bukan nurul hidayah. :D khkhakhkak


anyway. tulisan yang sharp!