Friday, December 25, 2009

Keheningan malam...

Aku tetap nak bercerita pasal malam... walaupun sekarang nih matahari sebenarnya dah tegak atas kepala, dan hanya kira-kira sejam lagi dah nak masuk waktu untuk solat jumaat..

Nota Penulis: Untuk mendapat mood yang lebih mendalam, sila baca posting ini di malam hari.. baru boleh dapat feel.. heh


Antara kegemaran aku di waktu lapang selain dari termenung di waktu hujan adalah menghayati keheningan malam... Malam tadi di Dengkil, semasa perjalanan ke Nilai... singgah solat isya' di R&R... sempat duduk mendongak ke langit... dan cuba untuk merasai dan menghayati perasaaan di kala waktu malam...

Tambah pula dengan angin sepoi-sepoi bahasa... ada pulak cahaya rembulan 3 suku sabit kat langit... memang menambah lagi suasana romantik di kala malam...

Patutlah di dalam riwayat-riwayat Sahabat, Ali r.a suka duduk di atas bumbung langit sambil melihat langit malam...

Di kala Hasan r.a, cucuanda kepada Rasulullah, sedang mengalami nazak akibat diracun musuh... beliau sering meminta isterinya membiarkan dia baring di luar rumah... berbumbungkan langit malam...

Rabiatul adawiyah juga, antara tempat ibadahnya adalah di atas bumbung rumah... dan beliau selalu bermunajat dengan tangan dan wajah mengadap ke langit...


Langit adalah lambang kebesaran Allah... antara 3 benda yang kita digalakkan untuk melihat dan menafsir kebesaran Allah adalah Langit, Gunung ganang dan Lautan... Jika kita berfikir sambil melihat ciptaan Allah ini, kita akan dapat merasakan kehebatan Allah yang mencipta alam ini..

Langit yang luas tanpa penghujung... sebegitulah hebatnya Allah... tiada ukuran yang boleh digunakan untuk mengukurnya... dan begitulah jua rahmat Allah, yang tiada penghujung... setinggi gunung mana pun dosa-dosa seorang insan.. tinggi melangit lagi rahmat dan maghfirah Allah... Walau dosa kita sebesar mana sekali pun, namun tiap kali kita ikhlas bertaubat... Allah tetap akan ampunkan dosa kita..

Itulah janji Allah!

Walaupun kita tak henti-henti mengulanginya lagi!

Alangkah beruntungnya mereka yang bertaubat nasuha...


Sambil melihat langit... aku sempat nyanyi lagu nih sorang-sorang dengan suara yang agak sumbang... hehe


Damai Nan Indah (Hijjaz)


Kepekatan malam dihiasi rembulan
Siang pula datang bersama sinaran mentari
Dalam resahnya hati ini
Ku turutkan langkah kaki
Tak terasa ku lalui
Jalan yang berliku-liku

Ku jatuhkan pandangan
Ku lihat jurang dalam
Penuh dengan onak duri
Yang amat mengerikan

Kudongakkan kepala
Kulihat langit tinggi
Terbentang luas tiada bertepi

CahayaMu indah menyinari hidupku ini
KasihMu tambah memupuk Iman di jiwaku
Dengan cahayaMu terang pelita di hatiku
SyiarMu membuat musuhMu terpaku

KalamMu indah terdengar merdu di telinga
MehnahMu itu mengajar menyedarkanku
KasihMu Tuhan membuat hatiku merindu
Kurasa indah di dalam rahmatMu


Hati terasa sayu... mari bersiap untuk solat jumaat!

3 comments:

lutfi said...

:)

memanggg jiwangggg budakk ni

eksp said...

ko baru kenal aku ke bro?? wakaka..

=p

ziarah76 said...

iman lemah... dah berapa malam berlalu tanpa tahajud... istigfar saya