Tuesday, May 5, 2009

A conversation with a barber

Semalam aku pergi gunting rambut....

Rambut aku nih takde la kerinting sangat macam negro.... atau macam modee (nih bebudak 5th college, atau budak asasi tahun 2001 kenal la nih.... heheh)

Tapi rambut aku agak tebal... lebat... dan beralun... so bila panjang, dia jadi mengembang... silap hari bulan kalau tak amik wudhu selama sebulan dengan membasahkan rambut, dan biarkan ianya kering dalam tempoh waktu itu... aku rasa boleh jadi rambut afro kot....

hehe

Ada 3 benda yang best dengan tempat gunting rambut aku kali nih...

1. korang percaya tak yang bayarannya hanya RM3 je?? Tak percaya? heheh... dan potongan dia sangatlah kemas...

2. pakcik yang gunting rambut nih menggelarkan diri dia Paksu... dan dia mulakan perniagaan menggunting rambut dia dari tahun 1971!! perghhh...

3. Paksu ni jugak sudah berusia 68 tahun... tapi masih nampak sehat dan tegap... dia kata, dia petang-petang masih larat untuk bermain badminton... masih aktif dan takde sakit-sakit teruk...

Best sembang dengan Paksu nih... pakcik nih memang jenis suka layan sembang

So bila aku tau umur dia 68 tahun dan masih sehat macam nih, terus la aku bertanya petua kat dia...


Aku: Masya Allah... Paksu dah umo 68 tahun, tapi masih sehat segar lagi... nih nak kena tanya petua nih.... ada apa-apa petua ke Paksu?

Paksu: Nak petua? kena datang sekali lagi kat kedai Paksu nih laa... baru la boleh Paksu bagi petua.... (haha... pandai orang tua nih nak suh aku datang lagi kedai dia...)

Tapi sebenarnya petua dia senang je nak oi..

Aku: Apa dia tuh Paksu?

Paksu: Memula sekali, jangan fikir berat sangat.... Kadang-kadang ramai orang dok pikir yang berat, yang takde dalam tangan... tuh yang sampai berasap kepala... pastu mula la datang darah tinggi, sakit jantung, migrain...

Kalau gaji hang RM1000 ka, RM5000 ka... hangpa belanja dan hidup dengan hang je la... jangan la dok gaji RM1000, hang dok sibuk pikir macamana nak dapat gaji RM5000 pulak... dah tuh memang rezeki hang takat tuh buat masa nih... hang kerja je betul-betul, ada rezeki, insya Allah hangpa akan naik gaji jugak... kalau tak de rezeki, hangpa buat macamana pun... takkan ke mana pun...

Aku: Uih, betul jugak tuh Paksu

Paksu: Pastu hangpa kena jaga makan.... jangan makan banyak sangat.... kalau boleh hangpa turunkan sikit badan hang nih... ye la.. kadang-kadang betul mungkin sebab keturunan... tapi keturunan pun, kalau jaga makan apa semua, boleh kurus jugak.... anak gajah pun, kalau letak kat padang pasir, boleh kurus jugak....

Aku: hahaa... betul tuh paksu... nih pun memang tengah try jaga badan nih... dah banyak turun dah sejak awal tahun arituh... kalau idak, lagi bulat nih paksu....

Paksu: haa.. baguih-baguih... hangpa teruskan... nanti mai kedai paksu lagi bulan depan (uiks, macam tau-tau je aku potong rambut sebulan sekali), paksu nak tengok hang lebih kurus noo...

Aku: Insya Allah!! heheh

Pengajarannya adalah.... hal-hal dunia nih tak payah la berserabut kepala sangat... insya Allah, selagi kita ikhlas bekerja, penuhi syarat, dan tunaikan tanggungjawab, rezeki Allah akan mai datang kat kita jugak.... yang penting kerja perlu ditunaikan.... dan yang lebih penting dan lebih berbaloi untuk kita peningkan kepala adalah, apakah persediaan kita nak mati nih??

Betul tak?

Dan sebenarnya banyak lagi benda yang aku sembang dengan Paksu nih sambil dia sibuk gunting rambut aku... kemas la potongan dia, sangat berpuas hati.... tambah dengan bayaran dia... lagi la... kedai nih terletak kat kompleks perniagaan dan kedai makan kat PPR Rejang, Setapak Jaya.. berdepan dengan kolej kediaman UTM jalan semarak...

Jemput la cuba try test gunting rambut kat situ...

6 comments:

Unknown said...

slm...saya syor kasi gunting rambut org dalam gambar tu..hu3

eksp said...

syor diterima...

nanti kita bawak dia pergi kedai gunting rambut paksu nih...

hehehe

MZ said...

soalan tu.
saya ingin jawab:

Betul.

eksp said...

soalan yang mana satu nih cik maryam?

ratu syahadah said...

nak kuruskan badan senang je..
pantang nasi
lagi satu tengok la kenis drah encik hilmi ni jenis apa....
jangan main makan je sebabnya diet setiap org tu berbeza mengikut jenis darahnya....
ada jenis makanan yg encik hilmi tak boleh makan pun ikut jenis darah
kalau tak ikut, sebab tu dah macam2buat tapi tak kurus2 jugak

eksp said...

pantang nasik tuh memang nak buat... tapi orang2 tua la bising kalau makan nasik.. huhu.. tapi dah try sebaik yang mungkin untuk kurangkan nasik consumption...