Saturday, February 7, 2009

Daulat Tuanku

Ramai orang mintak pendapat aku tentang apa terjadi kat Negeri Perak tercinta ini....

Saya taknak jawab banyak... sebab saya tak suka orang yang bukan negeri Perak dalam blog-blog yang aku baca, malah tak tahu tentang perundangan pun... tapi nak komen lebih-lebih macam mereka lebih terer dan lebih berwibawa... hanya terpengaruh dengan kata-kata Karpal Singh tentang fasal 16(6) sahaja tanpa ambil tahu tentang klausa-klausa lain

Bagi mereka yang nak mencerca dan memaki hamun Baginda Sultan Perak, terutamanya mereka yang bukan dari Perak (yang lebih-lebih pula mengutuk)... sila fikir terlebih dahulu kenapa Baginda buat keputusan sebegitu sebagai payung kepada Agama dan Bangsa... dan jangan cepat melatah dan menunjukkan pula kelemahan akal diri sendiri...

Maafkan saya, saya tidak menyalahkan YB Datuk Seri Nizar, bahkan saya menyanjung kaliber dan wibawa beliau... tapi saya sangat anti dengan parti DAP yang terlalu angkuh sejak memegang kerajaan negeri Perak...

What the Sultan did last March.

I was reliably informed of this story only yesterday. So, before anyone thinks of burning down Ipoh and Kuala Kangsar or fight till the last drop of blood, listen up. This was how it was told to me:
"I know that you do not know what Sultan Azlan Shah did last March when UMNO, the party with the biggest number of ADUN seats, sought his consent to re-form the state government of Perak. Not many people know. I'm going to tell you so that you will know that the Sultan has acted in the best interest of his State and his Rakyat in the case of Nizar.

"You see, on the night of March 8, after securing more Adun seats than the other parties, UMNO made a representation to the Sultan to form a new state government.

"But Sultan Azlan is a wise Sultan. He knows the law and he could read the situation well. He did not accede to UMNO's request even though UMNO had won the most number of seats compared with DAP, PAS, or PKR.

"So the Sultan told UMNO that he had a feeling that DAP, PAS and PKR would join hands and if they do so UMNO will not have the support of the majority in the state assembly. He requested that UMNO wait until had had mete the reps from DAP, PAS and PKR.

"That was how the Sultan called in all the DAP, PAS, and PKR state assemblymen. He decided after that to allow Pakatan Rakyat to form the new state government in Perak. The rest is history. Or, rather, was history.

"You see, Sultan Azlan, our former Yang diPertuan Agong, is a professional and he knows his law better than you and I, Nizar or Anwar. He was the former Lord President."

Sumber: SINI


Fikir-fikirkanlah...

Walaubagaimana pun, saya tetap tak bersetuju jugak tentang pembentukan kerajaan negeri sebegini, sebagaimana saya menentang keras apabila DSAI nak membuat perkara yang sama untuk merampas Kerajaan Persekutuan satu masa dahulu... Di manakah semangat demokrasi yang disanjung? Atau dah tak sabar untuk mengambil alih kuasa.

Tetapi untuk kes di Perak, "tahniah" buat DAP... hahaha... andalah punca semua ini berlaku! Yang menjadikan ramai orang yang bercakap, "bagus juga keadaan macam ni berlaku"....

3 comments:

Anonymous said...

Daulat Tuanku!
perangai dan sikap menderhaka, memberontak ini bukan sikap rakyat Perak yg terkenal dgn sifat terhormat dan berperibadi mulia..
byk lg cara dan langkah2 boleh digunakan..oleh kedua2 pihak..
peacE!

Ziarah76 said...

daulat tuaannkuu!!

Unknown said...

Salam...tuan melawat blog saya untuk tujuan muzakarah...add my blog.